,,Ondanks de zware omstandigheden zijn we toch onze afspraken nagekomen”, zei KLM-topman Peter Hartman. ,,De operationele kosten zijn omlaag gegaan en we hebben de nettoschuld met een half miljard verlaagd. Dat is mede te danken aan een ijzeren discipline op investeringen en capaciteit.”
Het hogere nettoverlies is onder meer het gevolg van 471 miljoen euro aan reorganisatielasten. Dit jaar verwacht het bedrijf nog eens 400 miljoen euro uit te geven aan vrijwillige vertrekregelingen. Desondanks belooft het opnieuw een verlaging van de schuld. Die daalde vorig jaar van 6,5 naar 6 miljard euro. Het is de bedoeling dat de schuldenlast eind 2014 verder is afgenomen tot 4,5 miljard euro.
Daling arbeidsplaatsen
Op operationeel niveau is het resultaat verbeterd ten opzichte van 2011, met een afname van het verlies van 353 naar 300 miljoen euro. De top van Air France-KLM vindt zelfs dat de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep het relatief beter doet dan zijn voornaamste concurrenten, Lufthansa en IAG, die wel zwarte cijfers schrijven maar de winst zien dalen.
Groepsdirecteur Jean-Cyril Spinetta moest erkennen dat KLM nog altijd beter presteert dan zijn Franse zustermaatschappij. Niet voor niets verdwijnen de komende jaren 5000 banen bij Air France. Er zijn al 2000 mensen vrijwillig vertrokken, zei Spinetta. Ook bij KLM daalt het aantal arbeidsplaatsen door natuurlijk verloop, maar daarvoor geldt geen concrete doelstelling.
Eurlings
Het was de laatste keer dat Hartman als hoogste baas van KLM de jaarcijfers meepresenteerde. In juli maakt hij plaats voor Camiel Eurlings, die nu nog de vrachtdivisie van KLM leidt. Hartman blijft wel bestuurder op groepsniveau. Topman Spinetta van het moederbedrijf prees de keuze van KLM voor de oud-minister. ,,WIj zijn ervan overtuigd dat KLM in zeer capabele handen blijft'', zei hij.
Eurlings' toekomstige collega bij Air France, Alexandre de Juniac, heeft ook een verleden in de politiek. Hetzelfde geldt voor veel andere bestuurders van de luchtvaartgroep, waaronder Spinetta zelf. KLM werd tot dusver doorgaans geleid door topmannen met een luchtvaartachtergrond, veelal met een lange staat van dienst binnen de onderneming.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl